UNB-01 inngår i Bane NORs utbyggingsprosjekt for dobbeltspor fra Nykirke i Nord til Barkåker i sør. MD har hatt en underentreprise for SA.PI NOR
Byggherre
SA.PI NOR
Byggetid
februar 2020
-
september 2025
Kontraktssum
329 MNOK eks. mva.
Enterpriseform
Underentreprise NS 8415
Geografi
Nykirke til Barkåker
MD har utført grunnarbeider i den nordlige delen for det italienske arbeidsfellesskapet SAPI NOR som har hatt en totalentreprise på grunnarbeider opptil underbygning, inkludert tunneler og broer. Prosjektet ble organisert som et internt arbeidsfellesskap med Skanska i ledelse av MD.
Grunnarbeider for bygging av nytt dobbeltspor har inkludert sprengning, masseforflytning, VA-arbeider og underbygning til spor. Arbeidene omfattet også omlegging E18 og utgraving til cut & cover tunnel med tilbakefylling og gjenoppbygging av E18 over en strekning på 1 km.
Sprengning, vegetasjonsrydding/avskoging og asfaltarbeider er utført av UE.
UNB-01 prosjektet har vært et stort og komplekst prosjekt som prosjektorganisasjonen har løst på en sikker og effektiv måte.
Etablering av Bollerudskjæringen var et særlig stort risikoaspekt. Her skulle det sprenges ut 160.000 fm3 i en 30m høy fjellskjæring kun 6 m fra Vestfoldbanen hvor trafikken skulle gå uforstyrret. Prosjektorganisasjonen planla godt og løste utfordringene på en sikker måte uten uhell. For å skjerme jernbanesporet ble det etablert en skjerm bestående av en containervegg med 3 containere i høyden 120 meter lang.
Adkomstvei og containervegg mot jernbanen
Containervegg Bollerudskjæringa
Vi svarer gjerne på spørsmål eller tar en prat om prosjektene og erfaringene vi har opparbeidet oss gjennom 25 år som entreprenør.
Øyvind Utne Larsen
Prosjektsjef BVT