Jernbane
Veibygging og rehabilitering
Fjell og sprengningsarbeid
Pågående

UNB-01 Nord

UNB-01 inngår i Bane NORs utbyggingsprosjekt for dobbeltspor fra Nykirke i Nord til Barkåker i sør. MD har hatt en underentreprise for SA.PI NOR

Jernbane
Veibygging og rehabilitering
Fjell og sprengningsarbeid

Byggherre

SA.PI NOR

Byggetid

februar 2020

-

september 2025

Kontraktssum

329 MNOK eks. mva.

Enterpriseform

Underentreprise NS 8415

Geografi

Nykirke til Barkåker

Kort beskrivelse av prosjektet

MD har utført grunnarbeider i den nordlige delen for det italienske arbeidsfellesskapet SAPI NOR som har hatt en totalentreprise på grunnarbeider opptil underbygning, inkludert tunneler og broer. Prosjektet ble organisert som et internt arbeidsfellesskap med Skanska i ledelse av MD.

Arbeid utført av MD

Grunnarbeider for bygging av nytt dobbeltspor har inkludert sprengning, masseforflytning, VA-arbeider og underbygning til spor. Arbeidene omfattet også omlegging E18 og utgraving til cut & cover tunnel med tilbakefylling og gjenoppbygging av E18 over en strekning på 1 km.

Hovedmengder:

  • Gravearbeider og massetransport av 1.000.000 faste kubikkmeter løsmasser.
  • Sprengning og sikring av 35m høy fjellskjæring (160.000 fm3) helt inn til eksisterende jernbanespor,
  • Øvrig fjellsprengning av 400.000 fm3. Knusing av 600.000 tonn velgraderte materialer.
  • Fjerning av 35.000m3 forurenset materiale.
  • Innfylling av 50.000 fm3 mot cut & cover-tunnel.
  • VA- og trekkerørsarbeider med legging av totalt 32.000 m rør

Arbeid utføres av UE

Sprengning, vegetasjonsrydding/avskoging og asfaltarbeider er utført av UE.

Utfordringer, kompleksitet

UNB-01 prosjektet har vært et stort og komplekst prosjekt som prosjektorganisasjonen har løst på en sikker og effektiv måte.

YM utfordringer og tiltak
Grunnforhold

Bollerudskjæringa

Etablering av Bollerudskjæringen var et særlig stort risikoaspekt. Her skulle det sprenges ut 160.000 fm3 i en 30m høy fjellskjæring kun 6 m fra Vestfoldbanen hvor trafikken skulle gå uforstyrret. Prosjektorganisasjonen planla godt og løste utfordringene på en sikker måte uten uhell. For å skjerme jernbanesporet ble det etablert en skjerm bestående av en containervegg med 3 containere i høyden 120 meter lang.

Adkomstvei og containervegg mot jernbanen

Containervegg Bollerudskjæringa

Ta kontakt med vårt team

Vi svarer gjerne på spørsmål eller tar en prat om prosjektene og erfaringene vi har opparbeidet oss gjennom 25 år som entreprenør.

Øyvind Utne Larsen

Prosjektsjef BVT