Veibygging og rehabilitering
Vann og avløp
Fjell og sprengningsarbeid
Ferdigstilt

E18 EK3 Farriseidet

MD har vært en sentral aktør i flere entrepriser for utbyggingen av E18 gjennom Vestfold, hvor det største av disse prosjektene som hovedentreprenør var EK3

Veibygging og rehabilitering
Vann og avløp
Fjell og sprengningsarbeid

Byggherre

Statens Vegvesen

Byggetid

april 2018

-

mai 2021

Kontraktssum

267 MNOK eks. mva

Enterpriseform

Utførelsesentreprise NS 8406

Geografi

Larvik, Vestfold

Kort beskrivelse av prosjektet

EK3-prosjektet var organisert som et internt JV med MD som kontraktspart opp mot Statens vegvesen (SVV). Skanska utførte betongarbeider. God organisering fra start, mye involvering av fagarbeidere og god planlegging av faseomlegginger resulterte i kontinuerlig og effektiv drift. Prosjektet ble levert 6 måneder før sluttfrist.

Arbeider utført av MD

MD har hatt ansvaret for en rekke oppgaver i prosjektet, inkludert grunnarbeider for omlegging av høyspenttrasé, bygging av lokalvegbruer, støttemurer, natursteinmurer, plastring av elveløp, geotekniske tiltak, landskapsforming, bygging av rundkjøringer, nye lokalveger og ramper, bekkekulvert, omlegging av kommunalt VA-anlegg, bygging av permanent OV-system, belysningsanlegg, kollektivterminal, gang- og sykkelveger, støyskjermer, skilt og SRO.

Prosjektet inkluderte også rivning av eksisterende konstruksjoner og bruer, bensinstasjon, spunt, samt bygging av natursteinsmurer, plastring av elveløp, lettfyllinger, landskapsforming, rundkjøringer, vegbygging, omleggingsveger, trafikkavvikling, VA-arbeider, rørgrøfter for elektroanlegg, parkeringsarealer og gang- og sykkelveger.

Arbeider utført av UE

Øvrige arbeider som rivning, grunnarbeider, bygging av bruer, plasstøpte støttemurer, natursteinmurer, plastring, geotekniske tiltak, landskapsforming, rundkjøringer, lokalveger, ramper, bekkekulvert, VA-anlegg, OV-system, belysningsanlegg, kollektivterminal, gang- og sykkelveger, støyskjermer, skilt og SRO ble utført av underleverandører.

Sprengning av bruer

Sprengningen ble kontrollert utført av AF Decom, i nøye samordning med nødetatene. Droneflyvninger ble gjennomført for å sikre at det ikke var mennesker i området. Det ble gjort grundige beregninger for å sikre at brua skulle kollapse som planlagt. Støtputer ble lagt ut for å beskytte kritisk infrastruktur, inkludert rør til det gamle kraftverket. Brua kollapset nøyaktig som planlagt, uten skade på omkringliggende infrastruktur.

Ta kontakt med vårt team

Vi svarer gjerne på spørsmål eller tar en prat om prosjektene og erfaringene vi har opparbeidet oss gjennom 25 år som entreprenør.

Øyvind Utne Larsen

Prosjektsjef BVT